Nieuws

22-06-2017 Hilversum nog duurzamer door koudelevering aan datahotel NEP op Media Park

Op donderdag 22 juni tekenden duurzame-energieleverancier Ennatuurlijk en mediatechnologiebedrijf NEP The Netherlands de overeenkomst voor het leveren van CO2-arme koude aan NEP op het Media Park. Hiermee gaven de twee partijen het startschot voor een nog duurzamer energieverbruik van het mediahart van Nederland en de gemeente Hilversum in het algemeen.

Met de ondertekening van de leveringsovereenkomst verzekeren Ennatuurlijk en NEP het gebruik van CO2-arme koude voor de koeling van het datahotel van NEP op het Media Park; het Tier 3-datacenter met meer dan tachtig racks aan servers en andere technische mediasystemen. Herman Exalto, commercieel directeur van Ennatuurlijk, Nico Roest, coo van NEP plaatsten hun handtekening onder de leveringsovereenkomst. ‘Per jaar vraagt ons datahotel 1.325.100 kilowattuur aan koude; dezelfde hoeveelheid energie die 400 huishoudens gemiddeld per jaar verbruiken’, aldus Roest. “Ennatuurlijk en NEP verlagen met de overeenkomst de CO2-uitstoot van ons datahotel met 60 procent!” De gemeente Hilversum ondersteunt de overeenkomst. Namens de gemeente was Nicolien van Vroonhoven aanwezig, wethouder van de portefeuille wonen, natuur en duurzaamheid en monumentenzorg. 

Twee vliegen in één klap 

De techniek achter de koeling van het datahotel zorgt ook voor duurzamere warmte voor de verwarming van de NEP kantoren in het Studio Centrum van het Media Park. Het datacenter vraagt stroom en koeling en produceert restwarmte. Water van 13 graden Celsius dat uit een ondergrondse koudwaterbron komt, neemt de restwarmte van het datacenter op en koelt zo de apparatuur. Het water warmt op tot 19 graden Celsius, wat de juiste temperatuur is om in de volgende stap van het proces de gebouwen op het Media Park te verwarmen. Duurzame koude én warmte dus. 

Duurzaamheidsambitie 

Het Media Park en de gemeente Hilversum richten hun pijlen al langer op duurzaamheid. Zo levert Ennatuurlijk al CO2-arme warmte en koude aan andere gebouwen op het Media Park en vinden er verkennende gesprekken plaats om energiebesparende maatregelen te treffen in de gemeente. “Dit is een hele slimme manier om op weg te gaan naar een zuinige mediasector. Dit soort creatieve oplossingen zijn nodig voor een CO2 neutraal Hilversum”, aldus wethouder Nicolien van Vroonhoven. Herman Exalto: ‘Samen met de gemeente pakken we kansen om te verduurzamen op. Naast het Media Park zullen ook projecten bij woningcorporaties een belangrijke rol spelen in het behalen van de duurzaamheidsambitie van Hilversum.’